Respektlöst med bristande empati, samhället vi idag verkar och lever i.

När slutade folk att visa varandra respekt? När slutade folk att bry sig om andra? När började det att bli helt okej att slänga ur sig precis vad som helst för att "alla har ju rätt till en åsikt".

Ibland kan jag som sagt känna mig riktigt gammal och som om jag tillhör en annan generation än de i min egen ålder och idag är en sådan dag.Jag tycker att alla människor ska behandlas med respekt och döm till min fasa när jag går in på facebook detta otroliga fenomen som gett folk rätten att kommentera och skriva sina åsikter utan att ta hänsyn och utan att tänka på konsekvenser, och ser en ytterst hemskt ful kommentar.

En kille har länkat en artikel från sundsvalls tidning om en man som tagit livet av sig på Saltviksanstalten och dessa kommentar dyker då upp nedanför artikeln:

vad jag har hört så var det en dömd pedofil, nu hade ännu en tjej han varit på "klivit fram" så att han dog är inget man behöver sörja iallafall
(person 1)

Överlägset, enda fördelen med pedofiler är att dom kör sakta förbi dagis och skolor (person 2)

Ja är de en sån så då skiter ja fullständigt i det, men tänk om det är nån som blivit rå golad av nån han verkligen litat på då ...då är de lite annat! (person 3)

Så dum som jag är går jag in och kommenterar för att försöka få folk att förstå att facebook är ett offentligt fenomen, hans familj har facebook och att man faktiskt kan hålla inne såna hemska åsikter för familjen sörjer faktiskt en anhörig.
Så jag skrev:

Oavsett om man är pedofil eller inte så har man ändå en familj och familjen har tagit detta hårt.Även om ni inte tycker att hans död är något att sörja så respektera hans familj, tänk på vad ni skriver (jag)

Och fick då följande svar:

Hur fan kan man som familjemedlem sörja en pedofil som varit på ens egna syskon eller ens egna barn? Det för mig är brist på respekt. Men om alla nu är så satans dumma att inte kunna ställa upp för sitt egna familj så kan fanimej jag göra det. Sen vet ju inte du om jag är familj eller anhörig åt någon till dem utsatta flickorna heller så jag tycker att även jag har rätt mitt en åsikt och det jag säger står jag för också! (person 1)

Jag blir så ledsen och besviken på detta samhälle, hur kan folk vara så respektlösa och har sådan brist på empati? De som blir lämnad kvar är ju de anhöriga, de är personerna som måste läsa den skit ni skriver. Det är med de anhöriga jag känner empati, både pga de brott mannen stod anklagad för men också för att de inte längre har denna anhöriga kvar i livet. Världen är inte svart och vit det finns så många gråa zoner, man slutar inte älska en närstående fastän de begår hemska brott. Mina tankar går iaf till familjen som just nu går igenom en jobbig tid fylld av både chock och sorg.


Uppdatering

Hur förbannad blir man inte när man sedan läser detta:

sandra jag har så svårt att förstå vad du menar... speciellt när du känner familjen. Då menar du alltså att dottern som han varit på ljuger eller så är det okey att vara pedofil? Förstår inte hur vuxna människor kan sörja eller försvara en dömd pedofil efter vad han gjort. När det finns människor som dig så förstår jag varför vissa barn aldrig vågar berätta såna här saker för någon och det är ju himla tragiskt att ni försvarar en vuxen man som gjort fel istället för ett oskyldigt barn (person 1)

Börjar inse varför jag inte brukar lägga mig och säga min åsikt.
För allas vetskap dock så försvarar jag inte att vara pedofil. Men det kanske ni förhoppningsvis redan förstått?



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0